Passa al contingut principal

EE'19 - Programació per competències i treball a l'aula

 




Professora: Sussana Arànega, Joan Marc Ramos Angel Marzo, Cristina Goenag


Aquest curs permet elaborar les unitats didàctiques de manera senzilla amb un enfocament competencial i de manera actualitzada amb les normatives vigents.


S’introdueix en la metodologia el desenvolupament de la capacitat dels estudiants de prendre decisions per si mateixos i a ser responsables dels seus actes. 


Des del treball competencial es busca una connexió entre el tema i l’experiència personal i social del grup. Això vol dir que aquest donarà resposta a les seves inquietuds. La implicació dels estudiants és decisiva en aquest procés.
El  concepte de competència en els currículums ha implicat diversos canvis metodològics que afecten tant el rol del professorat com la manera d’aprendre de l’alumnat.
 

El treball per competències és una aproximació als processos d’ensenyament i aprenentatge que ens explica com implicar als professors, als estudiants, al seu entorn en un procés d’aprenentatges. Aquest procés s’entén com el desenvolupament de la creativitat, la capacitat de recerca, la participació i la capacitat de reflexionar, qüestionar-se aspectes de la vida quotidiana.

La metodologia del curs partirà de l'exposició i treball reflexiu sobre les bases de la metodologia que proposem. Després presentarem diverses experiències. Així configurem un marc que es permetrà dissenyar propostes i estudiar com desenvolupar-les amb joves i adults. 

És un curs destinat a docents de formació d'adults. Cada participant disposarà dels materials i continguts de la seva etapa educativa i elaborarà una unitat didàctica de la seva especialitat o bé en modificarà una de preexistent per transformar-la en competencial.

OBJECTIUS


En finalitzar aquest curs l'alumne/a ha d’assolir la competència per:

  • Identificar les característiques bàsiques de l’ensenyament i aprenentatge de les competències, partint del procés d’una actuació competencial.
  • Aplicar i analitzar propostes del tractament competencial.
  • Identificar la seqüència didàctica per tal d'organitzar les activitats de forma coherent amb els altres elements de la unitat, a partir de la  conceptualització de cadascuna.
  • Confeccionar una unitat didàctica arran del context de cada docent.
  • Programar, dissenyar i aplicar recursos didàctics en el context del currículum per competències, integrant l’avaluació com a un element rellevant des de la reflexió i la consciència de mètode didàctic.
  • Identificar i aplicar estratègies que facilitin l’atenció de tot l’alumnat i la gestió de la complexitat social i emocional a l’aula.
CONTINGUTS

Els documents curriculars: 


Decret de Currículum (187/2015), documents de competències bàsiques i transversals, Decret 150/2017 de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema inclusiu, “El Currículum competencial a l’aula”, “Avaluar per aprendre”.

Desplegament del currículum:

  • L’anàlisi dels elements curriculars a l’ensenyament secundari
  • La programació de l’activitat a l’aula: la unitat didàctica
  • L’adequació i redacció d’objectius i continguts
  • L’assoliment de competències
  • L'avaluació

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Cursos EE'19

  Cursos presencials Del 1 al 5 de juliol Atenció a la diversitat funcional: estratègies per a la detecció i orientació dins de les aules Adolescents i joves a la Formació d'adults: pràctiques d'èxit Neuroeducació i aprenentatge de les persones adultes Programació per competències i treball a l'aula Dansa i coneixement corporal Intel·ligència emocional i gestió del estrès a través de la narrativa i altres eines lúdiques   Cursos virtuals Tractament de dades i de la informació, recursos per l'ensenyament de les COMPETIC Material docent des de la perspectiva de gènere Eines per a la prevenció i gestió de conflictes als centres d'educació de persones adultes Educació comunitària en l'aprenentatge de persones adultes: entorn i societat Metodologia i didàctica en l'ensenyament de llengües Com orientar a les persones amb dificultats d'aprenentatge Salut mental i educació d'adults